Începând cu începutul lui noiembrie 2025 restaurantele din România semnalează o creștere a cazurilor în care clienţi comandă şi consumă mâncarea, apoi părăsesc localurile fără a plăti nota. Fenomenul, descris iniţial mai des în state occidentale, a fost raportat în mai multe oraşe, cu exemple concrete la Cluj‑Napoca. Patronii şi angajaţii reclamă note de plată neplătite de sute de lei şi susţin că nu este vorba de persoane fără mijloace, ci de clienţi care „au de unde, dar nu vor” să achite, după cum afirmă un proprietar de restaurant din Cluj. Investigaţiile locale au condus la câteva cazuri în care făptaşii au fost identificaţi şi au trebuit să dea explicaţii în faţa legii, dar multe episoade rămân neraportate sau neurmărite. Jurnaliştii notează tehnici folosite de fugari — plecarea discretă în grup, utilizarea momentelor aglomerate sau a străzii imediat după masă — şi atrag atenţia asupra impactului economic asupra micilor restaurante. Evenimentul a fost semnalat pe 6 noiembrie 2025 în mai multe publicaţii, care au relatat atât amploarea fenomenului la nivel naţional, cât şi incidente concrete şi declaraţii de la operatori din HoReCa din Cluj.