La începutul octombrie 2025, documente ale Uniunii Europene arată că blocul pregătește temeiuri juridice pentru a reține petrolierele care operează fără pavilion şi intră în Marea Baltică, măsură menită să vizeze aproximativ 120 de nave din aşa-numita „flotă din umbră” a Rusiei. Măsura face parte dintr-un pachet mai larg de sancţiuni şi restricţii economice decis de statele membre, după precedente de blocare şi îngheţare a activelor ruseşti. Propunerea autorizează autorităţile maritime şi portuare să intervină asupra navelor care nu au un pavilion verificabil sau care practică schimburi opace de identitate (cum ar fi schimb de nume, transponder oprit sau utilizare de pavilion fantomă), permiţând reţinerea şi confiscarea încărcăturii petrolifere. Scopul declarat este să reducă capacitatea Rusiei de a ocoli sancţiunile energetice şi financiare, să sporească trasabilitatea transporturilor de ţiţei şi produse petroliere şi să protejeze pieţele europene; textul prevede, de asemenea, coordonare între statele membre pentru inspecţii şi măsuri comune. Analiştii apreciază că aplicarea practică va necesita modificări legislative la nivel naţional şi cooperare între autorităţi portuare, iar operatorii de transport maritim ar putea recurge la rute alternative sau la proceduri legale de contestare a reţinerilor.