Pe 16 septembrie 2025, ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că evaluările naționale pentru elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi modificate pentru a măsura un spectru mai larg de competenţe. Potrivit declarațiilor făcute în evenimente publice (inclusiv la conferinţa „Capitalul uman: Educația – stringența economiei”), se va emite un ordin de ministru în săptămâna curentă sau în cea următoare care va stabili noile modele de testare. Modificarea prevede introducerea de itemi de tip PISA — adică sarcini care solicită aplicarea competenţelor în contexte complexe, nu doar reproducerea de cunoştinţe. Ministrul a afirmat că testările „ar trebui să măsoare mai multe competenţe”, indicând o orientare spre evaluarea gândirii critice, a rezolvării de probleme şi a înţelegerii texte-lor în contexte reale. Anunţul vizează extinderea competenţelor verificate în testările pentru învăţământul primar şi gimnazial; detalii operative şi calendarul exact vor fi stabilite prin ordinul de ministru care urmează a fi publicat. Schimbarea este prezentată ca o aliniere la practici internaţionale de evaluare şi ca răspuns la necesitatea măsurării unor competenţe utile pe termen lung pentru elevi.