Ministerul Educaţiei a aprobat şi a comunicat, pentru anul şcolar 2025‑2026, modificări în Metodologia de organizare şi desfăşurare a Evaluărilor naţionale la finalul claselor a II‑a, a IV‑a şi a VI‑a, prin Ordinul de ministru nr. 6.405 din 23.09.2025, transmis spre publicare în Monitorul Oficial. Schimbările includ două noutăţi principale care vizează adaptarea probelor pentru a pune accent mai mare pe aspecte concrete şi pe dezvoltarea abilităţilor curriculare şi a competenţelor pentru viaţă, în beneficiul elevilor. Autorităţile precizează că testările vor fi concepute astfel încât să evalueze aplicaţii practice ale cunoştinţelor dobândite în curriculum şi competenţe funcţionale (comunicare, gândire critică, rezolvare de probleme), nu doar reprodus cunoştinţe teoretice. Ministrul Educaţiei a subliniat că scopul este reducerea presiunii asupra copiilor şi orientarea evaluărilor spre măsurarea unor competenţe utile pe termen lung. Documentele operative stabilesc calendarul, structura subiectelor şi criteriile de corectare actualizate; noile prevederi se aplică pentru evaluările din anul şcolar 2025‑2026 la cele trei niveluri şcolare menţionate. Comunicarea oficială mai arată că modificările au fost propuse în contextul reformelor curriculare şi al necesităţii de a alinia instrumentele de evaluare la obiectivele educaţionale recente.