Articolele tratează aceeaşi dezbatere privind evoluţia preţului gazelor în România odată cu expirarea schemei de plafonare şi apropiata liberalizare a pieţei, programată pentru 1 aprilie 2026. Banca Naţională şi Consiliul Fiscal semnalează riscul unei creşteri a preţurilor, subliniind că, în absenţa unei plafonări, preţurile se vor forma liber şi rămân vulnerabile la volatilitatea cotaţiilor europene în situaţii de criză. În opoziţie, experţi din sector — în special Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă — argumentează că datele tehnice şi prognozele internaţionale nu indică presiuni reale de majorare şi chiar sugerează posibilitatea unei scăderi a tarifelor pentru consumatorii casnici în următorii doi ani. Analiza combinată explică mecanismele: influenţa cotaţiilor europene, efectul expirării măsurilor de plafonare, potenţiale intervenţii guvernamentale şi recomandări pentru politici publice menite să atenueze riscurile (măsuri de monitorizare, comunicare transparentă şi eventuale scheme ţintite pentru vulnerabili). Citând expertul, "Preţul gazelor nu ar trebui să crească de la 1 aprilie 2026", se subliniază discrepanţa dintre avertismentele instituţionale şi indicatorii de piaţă, iar textele discută scenarii alternative şi paşi posibili ai Guvernului pentru a preveni şocuri asupra consumatorilor. Cronologia centrală a evenimentului: semnale şi avertismente emise în decembrie 2025, dezbatere publică concomitentă, perspectiva liberalizării la 1 aprilie 2026 şi analiza impactului pentru 2026–2027.