Pe 2 noiembrie 2025 China a finalizat prima călătorie comercială pe o nouă rută maritimă care traversează Arctica către Europa, lansând astfel ceea ce autorităţile de la Beijing promovează drept nucleul „Drumului Polar al Mătăsii”. Traseul, în prezent sezonier, ar reduce timpul de tranzit cu aproximativ 10 zile şi ar putea scădea costurile logistice cu circa 35%, potrivit datelor comunicate de sursele oficiale chineze şi analiştilor citaţi în relatări. Obiectivul părţii chineze este transformarea legăturii într-un serviciu regulat până în 2026, consolidând un al treilea coridor între Asia şi Europa care să diminueze dependenţa de rute tradiţionale şi să crească autonomia comercială. Proiectul atrage însă îngrijorări ecologice: trecerea navelor prin zone sensibile ale Oceanului Arctic sporeşte riscul pentru habitatele polare şi pentru gheaţă marină; experţi şi organizaţii de mediu avertizează asupra impactului crescător al traficului maritim, poluării şi posibilelor scurgeri. Relatările subliniază şi provocările operaţionale — navigaţia rămâne sezonieră din cauza gheţii, sunt necesare facilităţi logistice şi sprijin pentru asigurarea securităţii rutei —, precum şi implicaţiile geopolitice: deschiderea coridorului poate modifica fluxurile comerciale Eurasia şi ridică întrebări despre controlul şi reglementarea transportului arctic.