Un raport recent din rețeaua Eurydice, parte a reţelei de statistică şi politici educaţionale la nivel european, arată că România se situează pe locul al cincilea de la coadă din 31 de state analizate în privinţa adoptării de măsuri pentru elevii cu dificultăţi de învăţare şi pentru reducerea analfabetismului funcţional în perioada 2020–2025. Analiza indică că, în ultimii cinci ani, ţara a implementat puţine intervenţii concrete pentru îmbunătăţirea competenţelor de bază ale elevilor (citire, scriere, înţelegere), comparativ cu majoritatea ţărilor europene. Raportul, publicat sub coordonarea Comisiei Europene şi sintetizat de reţeaua Eurydice, punctează lipsa unor politici coerente, insuficienţa formării profesorilor pentru sprijin specializat, deficitul de programe de remediere la clasă şi resurse inegale între şcoli şi regiuni. Consecinţa este menţinerea unui nivel ridicat de analfabetism funcţional între tineri şi riscuri sporite de excluziune socială şi profesională. Articolele care tratează subiectul includ atât materiale de analiză scrisă, cât şi formate video, toate publicate pe 20 octombrie 2025 şi bazate pe aceleaşi constatări ale raportului Eurydice.