Pe 5 noiembrie 2025, Comisia Europeană a adoptat un pachet cuprinzător privind transporturile care vizează accelerarea dezvoltării reţelei feroviare de mare viteză în UE şi stimularea investiţiilor în combustibili din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon pentru aviaţie şi transport naval. Iniţiativa stabileşte obiective strategice până în 2040 pentru a reduce timpii de călătorie, a creşte interoperabilitatea coridoarelor feroviare şi a impune standarde tehnice şi operaţionale care să permită circulaţia trenurilor la viteze de până la 200 km/h pe coridoarele centrale. Reprezentanţi ai Comisiei au explicat că pachetul include măsuri legislative, finanţare direcţionată şi coordonare între state pentru planificare, modernizarea infrastructurii şi adoptarea unor combustibili alternativi în aviaţie. Documentele menţionează termene şi jaloane pentru implementare, mecanisme de finanţare europene şi naţionale şi prevederi pentru monitorizare. Situaţia din România este evocată ca exemplu de decalaj: în prezent anumite secţiuni parcurse de trenuri se negociază cu viteze medii de ordinul a 40 km/h, iar pachetul CE obligă la creşteri semnificative ale vitezei şi investiţii în modernizare pe termen mediu şi lung. "Comisia Europeană a adoptat un pachet care va accelera implementarea reţelei feroviare de mare viteză", a declarat executivul european, subliniind rolul măsurilor combinate — reglementare, finanţare şi coordonare — pentru a transforma transportul feroviar într‑un mod durabil şi competitiv de conectare transcontinentală.